Route door Zuid-Afrika | 4 weken
Zuid-Afrika is een van de mooiste landen ter wereld. Met uitgestrekte landschappen, hippe steden, ongerepte stranden, spectaculair wildlife en toffe activiteiten, is die een bestemming voor iedereen. Het heeft mij in alle opzichten positief verrast. Mijn reis door Zuid-Afrika was een onvergetelijk avontuur in een van de mooiste landen die ik ooit heb bezocht. En dat zijn er ondertussen aardig wat. Het land biedt alles wat je zoekt. Prachtige natuur, heerlijk eten, mooie stranden en vriendelijke mensen. Veel mensen ‘worstelen’ nog wel eens met hun route door Zuid-Afrika. Daarom delen wij graag onze route.
Onze route door Zuid-Afrika
Voordat we onze route door Zuid-Afrika met jullie delen is het handig om te weten hoe lang we precies zijn geweest. Wij zijn ruim 4 weken onderweg geweest, maar je kunt deze route vrij makkelijk inkorten als je minder lang de tijd hebt.
Dag 1 – Amsterdam ➜ Johannesburg
De eerste dag is meestal nooit echt spannend. Tenminste… het is een hoop zitten, wachten en nog eens zitten. Wij kozen er voor om naar Johannesburg te vliegen, daar een auto te huren en naar Kaapstad te rijden.
De auto hebben we ingeleverd in Kaapstad en we vlogen daarna terug naar Johannesburg. Je kunt ook heen vliegen op Johannesburg en terug vliegen vanaf Kaapstad, maar dat was €120 p.p duurder. Dit was een goedkopere optie 🙂
TIP ♥ – wij vlogen overigens voor €420 p.p. naar Johannesburg
Dag 2 – Aankomst Johannesburg ➜ Graskop
Eigenlijk is dit nog steeds onze eerste dag aangezien we geen oog dicht hebben gedaan in het vliegtuig. Wij besloten ons route door Zuid-Afrika te beginnen met de Panoramaroute in Graskop en Johannesburg over te slaan.
Na onze vlucht hebben we daarom gelijk onze huurauto opgehaald en zijn we doorgereden naar Graskop. We kwamen tegen het eind van de middag aan in Graskop.
Reistijd – 4,5 uur rijden (395 kilometer)
Dag 3 – Graskop | Panoramaroute
De eerste dag in Graskop besloten we de bekende Panoramaroute te rijden. Een van de bekendste routes in Zuid-Afrika en een must als je in deze regio bent. Wij vonden het in ieder geval een heel goed begin van onze reis door Zuid-Afrika.
We besloten de eerste dag helemaal naar het einde van de Panoramaroute te rijden (Three Rondavels) en vanaf daar langzaam weer richting Graskop te rijden zodat we alle tijd hadden. De eerste dag zijn we bij de volgende viewpoints geweest;
- Three Rondavels
- Lowfield Viewpoint
- Blyde River Bridge
- God’s Window
- The Pinnacle Rock
De hele Panoramaroute is maar 50 kilometer, maar je kunt er een dag over doen. Zo heb je iets meer tijd om alles te zien. ’s avonds hebben we Graskop verkend, iets waar je snel klaar mee bent want zo groot is het niet.
TIP ♥ – check ons blog over de Panoramaroute
Dag 4 – Graskop | Panoramaroute
Omdat we nog een dag in Graskop hadden besloten we de route nog een keer te rijden. We wilden in eerste instantie een boottocht maken over de Blyde River omdat je dan de canyons van onder ziet in plaats van vanaf de top.
Helaas hebben we de plek waar de boot vertrekt nooit gehaald door politiecontrole en een lekke band 🙂 Goed begin van onze route door Zuid-Afrika.
Abel Erasmus Pass
De Panoramaroute stopt rond de Three Rondavels, maar dat betekent niet dat er vanaf daar niks meer te zien is. Zo zijn wij een stuk doorgereden en kwamen we op de Abel Erasmus Pass uit.
Als je de tijd hebt raden we zeker aan deze Pass aan je route toe te voegen. Het is wel wat verder rijden, maar de uitzichten onderweg zijn wederom prachtig. Je zou een klein deel van de pass kunnen rijden. Deze pass begint een uurtje boven de Three Rondavels dus om het te rijden moet je zeker 2 uur extra rekenen (heen en terug), maar het is een mooie toevoeging!
TIP ♥ – wij sliepen in Havana Nights
Dag 5 – Graskop ➜ Kruger (Hazyview)
Dag 5 lieten we Graskop en de Panoramaroute achter om onze route door Zuid-Afrika te vervolgen naar Krugerpark. Je kunt niet naar Zuid-Afrika reizen en niet naar Krugerpark gaan. Wij besloten niet in Krugerpark te slapen om verschillende redenen.
De belangrijkste reden is de prijs. Daarnaast is Krugerpark mooi, maar niet het enige nationale park van het land.
We kozen er daarom voor om 2 nachten in Hazyview te overnachten. Van Graskop naar Hazyview is het slechts een uur rijden en vanaf Hazyview nog een half uurtje naar de Numbi gate van het Krugerpark.
Selfdrive
Aangezien we al vroeg bij Krugerpark waren besloten we deze dag zelf door Krugerpark te rijden. Je kunt overal een safari boeken, maar wij vonden het leuker om met onze eigen auto door het park te rijden. We zijn rond 17:00 uur Krugerpark uitgereden om voor het donker bij onze accommodatie te zijn.
Reistijd – 1,5 uur (55 kilometer)
Dag 6 – Kruger (safari)
De 6e dag besloten we een safari te boeken. De eerste dag hadden we vanuit onze auto kuddes olifanten, giraffen, gnoes, nijlpaarden, neushoorns, wildebeesten, impala’s, gieren, adelaars, Europese rollers, honderden zebra’s en springbokken gespot.
De leeuw en luipaard miste nog op ons lijstje van de Big 5. Daarom boekte we een safari in de hoop dat de gids ons naar de leeuw en het luipaard kon brengen. Met succes! Een safari is duur, maar is het wel waard.
TIP ♥ – wij betaalde ongeveer €65 p.p. voor de safari
Dag 7 – Kruger (Hazyview) ➜ St. Lucia
Dag 7 was een lange, lange, lange dag! We besloten om van Kruger naar St. Lucia te rijden aan de kust van Zuid-Afrika. Met ruim 600 kilometer was dit het langste stuk dat we hebben gereden tijdens deze route door Zuid-Afrika.
We deden er zo’n 8 uur over. Dat is heel erg lang, maar als je vroeg vertrekt (rond 6:00 uur) kom je rond het eind van de middag in St. Lucia aan.
Reistijd – 8 uur (655 kilometer)
Dag 8 – St. Lucia
Nadat we zo’n lang stuk hadden gereden besloten we de 8e dag lekker niks te doen. St. Lucia ligt aan het strand en je kunt hier lekker een dagje aan het strand hangen. Elke reis heb je van die dagen dat je even gas terug neemt.
Wasje doen, lekker eten, relaxen aan het strand, nog wat eten en ’s avonds lekker wat drinken. St. Lucia was de eerste stad waar we ’s avonds gezellig op een terrasje konden zitten en daar hebben we gebruik van gemaakt!
TIP ♥ – je hebt hier het iSimangaliso Park. Een prachtig kustgebied!
Dag 9 – St. Lucia ➜ Hluhluwe–iMfolozi Park
Na een dagje rust besloten we de volgende dag naar Hluhluwe–iMfolozi Park te rijden. Het ligt op een uurtje van St. Lucia dus je bent er zo. Hluhluwe–iMfolozi Park is een prachtig park. Waar Krugerpark ontzettend groot en vlak is, is dit park veel heuvelachtiger en kleiner.
Helaas viel onze dag in het water. Letterlijk. Het heeft de hele dag geregend waardoor we geen leeuwen konden spotten. Olifanten, giraffen, neushoorns, zebra’s en buffels lieten zich gelukkig wel zien
Reistijd – 1 uur (53 kilometer)
TIP ♥ – als je minder tijd hebt kun je dit deel van deze route door Zuid-Afrika uit je planning halen
Dag 10 – St. Lucia – Noord Drakensbergen (Amphitheater Backpackers)
Dag 10 vertrokken we vanaf St. Lucia naar Amphitheater Backpackers in Noord Drakensbergen. Drakensbergen is een van de mooiste gebieden waar ik ooit ben geweest. Wat je ook doet, wat je route door Zuid-Afrika ook gaat worden: neem Drakensbergen op in je planning!
Het was een lange rit, maar prima te doen. Zeker het laatste deel rondom Drakensbergen is echt oogstrelend!
Reistijd – 6 uur (487 kilometer)
Dag 11 – Noord Drakensbergen | The Sentinel Peak
Nadat we de dag hiervoor al hadden gezien hoe mooie de omgeving was, was het dag 11 tijd om de omgeving écht te ontdekken. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om dit te doen. Je kunt zelf rijden en ontdekken, maar ook tours boeken.
Wij besloten bij onze accommodatie (Amphitheater Backpackers) de tour naar de Sentinel Peak te boeken. Het was een investering (€60 p.p.), maar het is elke cent meer dan waard. De omgeving hier is zo indrukwekkend. Dat vergeet je nooit meer!
TIP ♥ – check hier al onze avonturen in Drakensbergen
Dag 12 – Noord Drakensbergen ➜ Royal Natal ➜ Underberg
Nadat we de Sentinel bezocht hadden besloten we de volgende dag naar het bekende Royal Natal National Park te gaan. Dit is een nationaal park in de buurt van Amphitheater Backpackers (20 minuten rijden). We besloten hier zelf heen te gaan zonder tour aangezien je hier makkelijk heen kunt rijden.
Doordat we de dag ervoor al The Sentinel hadden bezocht was het uitzicht bij Royal Natal een beetje ‘same same’ (klinkt heel verwend). Daarom besloten we naar Rugged Glen te rijden en een deel van dit stuk te verkennen.
Daarna zijn we doorgereden naar Underberg om hier de volgende dag de Sani Pass te rijden.
Reistijd – 6 uur (+ stops – 272 kilometer)
Dag 13 – Underberg | Sani Pass
Wij besloten in Underberg te overnachten, maar als je hier komt voor de Sani Pass kun je ook in Himeville overnachten. Underberg is nauwelijks een stadje te noemen. Er is een benzinepomp en een grote SPAR en verder veel hotels, hostels, guesthouses, een aantal restaurants en touroperators. Verder valt er weinig te melden over dit stadje.
TIP ♥ – wij sliepen in Over the Edge Cottage met een indrukwekkend uitzicht
Sani Pass
De Sani Pass is een van de bekendste bezienswaardigheden van Zuid-Afrika. Het is een bergpass die bijna iedereen op zijn of haar to-do lijst heeft staan. Ook wij. Eigenlijk bestaat de Sani Pass uit twee delen. Het eerste deel is van Underberg/Himeville naar de grens van Zuid-Afrika, halverwege de pass. Het tweede deel is van de grens van Zuid-Afrika naar de grens van Lesotho op de top van de berg.
Met de auto – Het eerste deel, tot aan de grens van Zuid-Afrika, kun je met je eigen auto rijden. Daarna MOET je met een 4×4 verder rijden. Dat is met een ‘normale’ auto niet mogelijk. Overigens raden we aan om het eerste deel ook alleen met 4×4 te doen. Zeker als het geregend heeft (of regent)
Met de auto + lopen – Je kunt ook het eerste deel met je eigen auto rijden. Bij de grenspost van Zuid-Afrika kun je je auto parkeren en het laatste deel omhoog lopen. Dit is 8 km en daar doe je zeker 3 uur over.
TIP ♥ – wij hebben de Sani Pass gedaan met een tour (950 Rand p.p). Check hier ons blog over de Sani Pass
Dag 14 – Himeville
Underberg is een klein stadje, maar Himeville is echt mini. Eigenlijk is het maar één straat. Het is daarmee ook iets gemoedelijker dan Underberg en eerlijk gezegd ook iets gezelliger omdat het zo klein is.
Het is wel een leuk stadje. We besloten deze dag lekker niks te doen. In je route door Zuid-Afrika moet jej af en toe een dag inplannen waarop je niet zo veel doet. We hebben het Himeville musem bezocht en lekker gegeten.
Dag 15 – Underberg ➜ Coffee Bay
De laatste dag dat we een lang stuk hebben gereden tijdens deze route door Zuid-Afrika was het stuk van Underberg naar Coffee Bay. En dat was ook wel lekker. We hebben tijdens deze route zo’n 5.500 kilometer afgelegd en soms waren we de auto wel even zat 😉
Overigens heeft iedereen het over de weg naar Coffee Bay en hoe slecht deze is. Hier is niks van waar. De weg is prima. Hier en daar zit een gat in de weg, maar de weg is gewoon geasfalteerd en als je niet harder dan 50 km/h rijdt is er niks aan de hand
Reistijd – 6 uur (285 kilometer)
Dag 16 – Coffee Bay | Chillen
Deze dag besloten we door te brengen aan het strand van Coffee Bay. Coffee Bay is een van de mooiste plekken waar we zijn geweest in Zuid-Afrika en door de stranden in combinatie met het mooie weer besloten we deze dag zo min mogelijk te doen.
Er is een ‘linker’ en ‘rechter’ strand. Als je met je gezicht naar het strand staat is het linker strand het surfstrand. Het rechter strand is het strand om te zwemen.
TIP ♥ – wij sliepen zelf in Salty Waves en dat was een van de leukste guesthouses in heel Zuid-Afrika.
Dag 17 – Coffee Bay | Hole in the Wall
Coffee Bay mag niet ontbreken in je route door Zuid-Afrika en als je hier bent ga dan zeker naar Hole in the Wall. Hole in the Wall is, zoals de naam doet vermoeden, een gaat in een rotspartij. Je kunt hier rondwandelen en zwemmen en vanaf Hole in the Wall kun je terug lopen naar Coffee Bay zoals wij hebben gedaan.
Je gaat met een gids en auto naar het Hole in the Wall Hotel, het officiële toegangspunt. Vanaf hier loop je met je gids terug naar Coffee Bay. De hike is zo’n 2 tot 3 uur e is echt adembenemend mooi!
TIP ♥ – bekijk hier meer info over Coffee Bay
Dag 18 – Coffee Bay ➜ Chintsa
De enige reden dat we van Coffee Bay naar Chintsa reden was omdat de afstand van Coffee Bay naar Jeffreys Bay, waar we heen wilden, te lang was. We hadden geen zin meer in afstanden van 7 tot 8 uur rijden.
Zonder heel negatief te doen over Chintsa, maar mocht je willen schrappen in deze route door Zuid-Afrika, kun je Chintsa uit je route halen. Je mist er echt niks aan. Het stadje is helemaal uitgestorven, het strand is niet mooier dan dat van Coffee Bay en onze accommodatie (Buccaneers Lodge & Backpackers) was oud en smerig.
Reistijd – 4 uur (265 kilometer)
Dag 19 – Chintsa ➜ Jeffreys Bay (Garden Route)
We besloten na 1 nacht uit Chintsa te vertrekken en gelijk door te rijden naar Jeffreys Bay. Het begin van de Garden Route. We zijn extra vroeg vertrokken zodat we nog genoeg tijd hadden in Jeffreys Bay. JB, zoals ze het hier ook wel noemen, is een stuk gezelliger dan Chintsa.
Je hebt hier meerdere barretjes, restaurants en een lekker strand.
Reistijd – 5 uur (415 kilometer)
Dag 20 – Jeffreys Bay | Relaxen op het strand
We hebben deze dag weinig gedaan behalve het strand verkent, lekker gegeten, nog wat meer luieren aan het strand en wat dingen gekocht voor onderweg. Af en toe moet je even gas terug nemen tijdens je reis en JB is daar prima voor geschikt!
TIP ♥ – wij sliepen in Villa Petit. Een heerlijke accommodatie met vriendelijk personeel!
Dag 21 tot 24 – Garden Route
In Jeffreys Bay begonnen wij aan de Garden Route. Je zou ook kunnen beginnen in Port Elizabeth of Addo, maar wij besloten om in Jeffreys Bay te beginnen. Onze route eindigde in Mossel Bay, dat op slechts 4 uur rijden van Jeffreys Bay ligt.
In principe zou je de Garden Route dus in 1 dag kunnen doen, maar er is onderweg zo veel te zien dat we in onze route door Zuid-Afrika meer tijd hebben ingepland voor de Garden Route. Onze dagen zager er als volgt uit.
TIP ♥ – lees hier alles over de Garden Route
Dag 21 | Naar Stormsriver, Big Tree en Knysna
De eerste dag op de Garden Route besloten we van Jeffreys Bay naar Knysna te rijden. Een ministukje in vergelijking met wat we hiervoor gereden hadden. Onderweg kom je langs de bekende Stormsriver Mouth Bridge.
In dit deel van Zuid-Afrika merk je dat het veel toeristischer is. Er waren hier veel meer mensen en tourbussen dan in andere delen van het land. Toch is de brug zeker de moeite waard. Naast deze brug bezochten we de Big Tree, een paar canyons die je onderweg tegen komt, het Heat Cafe en ons eindpunt van de dag: Knynsa.
Dag 22 | Nog een keer hetzelfde stuk
Waarom niet 🙂 We hadden de tijd en besloten het stuk wat we op dag 21 hadden gereden nóg een keer te rijden, alleen dan de andere kant op. Zo zie je net wat meer.
Terug zijn we in een keer doorgereden naar Mossel Bay. Wij hadden onze accommodatie geboekt in Mossel Bay, maar eerlijk gezegd is Mossel Bay niet heel spannend. Sterker nog, ik vond het helemaal niks. Je kunt beter in Wilderness slapen!
Dag 23 | Wilderness
Omdat we Mossel Bay niet echt spannend vonden, besloten we onze accommodatie te annuleren en terug te gaan naar Wilderness. Niet echt handig, maar wel leuk 🙂 Wilderness is een stuk mooier en daarnaast ook veel gezelliger dan Mossel Bay.
Uiteindelijk zijn we 2 nachten in Wilderness gebleven en hebben we de tweede dag zo weinig mogelijk gedaan. Wilderness heeft een prachtig strand waar je kunt relaxen en onze accommodatie lag aan het strand. Een perfecte dag dus!
TIP ♥ – lees hier alles over Wilderness
Dag 24 – Wilderness ➜ Montagu
Dag 24 besloten we onze route door Zuid-Afrika om te gooien. In plaats van door te rijden naar Stellenbosch of Kaapstad besloten we de Route 62 te rijden. Van Wilderness reden we naar Oudtshoorn waar de route officieel begint.
Het is geen wonder dat deze route de Route 62 wordt genoemd. Qua landschap lijkt het op de wereldberoemde Route 66 in de USA ook al heb ik deze nooit gezien of gereden. Gelukkig hebben we Google Images. Zelfs het bekende Route 62 bord is hetzelfde als die van 66.
238 kilometer paradijs
De hele route is maar 238 kilometer, maar je kunt er dagen over doen. Het landschap is echt heel bijzonder. Je rijdt door een dor landschap met hier en daar een groepje bomen en veel rood zand en rotsen. Totaal anders dan de rest van het land.
De weg snijdt dwars door het landschap, kaarsrecht en recht op de bergen af. Alsof de weg met een soort ijsmachine is neergelegd. Af en toe kom je nog een verdwaalde struisvogel tegen of een tegenligger, maar die zijn zeldzaam. In tegenstelling tot de bekende Garde Route.
TIP ♥ – bekijk hier ons blog over Route 62
Onderweg kom je langs typische ‘Route 62 dorpjes’. Dat is voor jullie lastig in te schatten aangezien de meeste hier niet zijn geweest, maar denk aan de dorpjes die je ook zou verwachten op Route 66. Na uren niks anders dan zand en bosjes kom je ineens in een dorpje. Veel meer dan een benzinepomp, een wegrestaurant, tractors en 5 zwerfhonden is er niet.
Montagu
Montagu is het eindpunt van Route 62 en de meeste overnachten hier voordat ze naar Kaapstad of Stellenbosch verder rijden. Hoewel Montagu best een leuk stadje is, is het misschien nog leukre om in Barrydale te overnachten.
TIP ♥ – Barrydale ligt een uur voor Montagu en wij vonden dit een leuker stadje dan Montagu. Mooiere omgeving en iets gezelliger!
Reistijd – 8 uur (315 kilometer). Het kan sneller, maar wij hebben hier bewust een dag voor uitgetrokken.
Dag 25 | Montagu ➜ Stellenbosch
Na het rijden van de Route 62 zijn we verder gereden naar Stellenbosch om de beroemde Zuid-Afrikaanse wijnen te proeven. Stellenbosch is een mooie stad met veel oude gebouwen en een gezellig centrum.
TIP ♥ – rij gewoon zelf rond en bezoek de verschillende wijnboerderijen
Reistijd – 2,5 uur (160 kilometer)
Dag 26 | Stellenbosch wijnboerderijen
Stellenbosch staat natuurlijk bekend als de wijnregio van het land. Je kunt hier ook verschillende wijnboerderijen bezoeken of wijnproeverijen doen. Wij hebben hier geen tour geboekt omdat we 1) niet zo’n wijndrinkers zijn en 2) omdat het schrikbarend duur is.
Welke wijnboerderij je wil bezoeken is uiteindelijk aan jezelf. Je vindt er in de regio ontzettend veel en bij de meeste kun je gewoon het terrein op rijden om te kijken wat er te doen is. Wij zijn zelf bij de volgende twee geweest:
Dag 27 | Stellenbosch ➜ Kaapstad via Clarence Drive (R44)
Het laatste deel van onze route door Zuid-Afrika was het laatste stukje naar Kaapstad. We besloten niet in één keer naar Kaapstad te rijden, maar om te rijden via de R44, ook wel Clarence Drive genoemd. Een prachtige route langs de kust en zeker eentje om in je route door Zuid-Afrika op te nemen.
Reistijd – 4 uur (255 kilometer)
Dag 28 t/m 33 | Kaapstad
De laatste dagen in Zuid-Afrika hebben we in Kaapstad doorgebracht. Er is hier ongelooflijk veel te doen en alles opnoemen is niet te doen. Wij hebben in 5 dagen (6 nachten) ook nog lang niet alles gezien. Helaas, want het is een geweldige stad!
Voor meer info over wat er allemaal te doen is kun je kijken op onze pagina over Kaapstad
Dit zijn de dingen die je het zeker moet doen/zien in Kaapstad;
- Tafelberg (hoe kan het ook anders)
- Bo-Kaap
- Kloof Street
- Boulders Beach
- Kookles
- Verken de stranden
- Kirstenbosch
- Zwemmen met witte haaien!
- Chapmans Peak Drive (een must!)
TIP ♥ – wij sliepen in Cape Breaks. Een appartement op 1 minuut lopen van Kloof Straat met 24/7 bewaking en eigen parkeerplek! Wel zo handig met een huurauto.